.

.

tisdag 27 juli 2010

Veckans pryl

Om det är någonting man har nytta av när det gäller extrautrustning på båt så är det autopilot. Den styr osannolikt bra på rakkurs, lägger sig aldrig i beslut, klagar aldrig över desamma och behöver ingen mat. Visst, kanske är den en aning asocial men det får man ta.

För hur man än vänder och vrider på det blir timmarna med motor in och ut ur hamnar, genom trånga farleder och över vidsträckta fjärdar de där snöpligt vindstilla dagarna fler än vi vill erkänna. Då kommer "James" till god användning.

Han har därtill en (än så länge namnlös) lillebror som är minst lika praktisk, nämligen en trådlös fjärrkontroll som fungerar precis lika enkelt som fjärren till TVn. Ett tryck vänster = 1 grad vänster, ett tryck höger = en grad höger. Ett långt tryck vänster = 10 grader vänster och ett långt tryck höger = ja, ni förstår. Dessutom är lillebror en fena på att göra krysslag från vilken plats som helst på båten. Man sätter sig förslagsvis i lugn och ro vid mastfoten och tre knapptryckningar senare har "Josefin" gjort ett 100-graders-slag. Med självslående fock sker det hela bokstavligen automatiskt, det är bara att titta på. När farten väl är upphämtad kan man justera kursen.



Visst har jag av och till blivit lätt hånad av diverse besättningar för de här latmansfasonerna men det tar jag med jämnmod. Det här är de i särklass bästa tillbehören på "Josefin" och för er som ännu inte monterat autopilot kan jag bara varmt rekommendera det. Och snåla inte bort fjärrkontrollen - den är minst halva nöjet!

På "Josefin" sitter det en Raymarine SPX-5 tiller pilot med fjärrkontrollen S100. Den första SPX-5an som monterades mådde av och till dåligt (läs "strejkade") och fick bytas ut. Sådana här grejor måste förstås vara tillförlitliga och den nya går som en schweizerklocka.

2 kommentarer:

  1. Hej där, min heter " Lisa 3 " och är följdaktligen nummer 3 av autopiloter jag haft i min ägo. En guldgreja verkligen ! Lite synd att fjärren kostar massor..annars hade jag haft en dylik till min 2000+.

    SvaraRadera
  2. Har du lust att visa en bild på hela montaget?
    Henrik Nordqvist
    D29 SWE255

    SvaraRadera